Hieronder vind je in het kort de eerste stappen die je moet doorlopen om een tegemoetkoming te komen voor technische hulpmiddelen en toekenning van tolkuren.

Je richt je hiervoor tot de mutualiteit of een ander multidisciplinair team (MDT). Vooraf kan je al enkele stappen doen (stap 1 & stap 2) om op die manier wat tijd te besparen.


VRAAG EEN AUDIOGRAM AAN 

Dit kan via de audiologische dienst van het KIDS. Je zoon of dochter kan tijdens de schooluren worden getest.
Vraag via onderstaand mailadres rechtstreeks een audiogram aan. Vermeld duidelijk dat het audiogram dient voor de aanvraag bij het VAPH 


HULPMIDDELEN:
Denk na over welke hulpmiddelen je kind kan gebruiken. Je kan op de audiologische dienst van het KIDS een afspraak maken om rustig uitleg te krijgen over de verschillende mogelijkheden die er tegenwoordig zijn. Het is zelfs mogelijk sommige hulpmiddelen uit te proberen gedurende een proefperiode. 
Vraag via onderstaand mailadres rechtstreeks een afspraak aan. Vermeld duidelijk dat je een afspraak wilt om uitleg te krijgen rond hulpmiddelen

TOLKGEBRUIK:
Ter voorbereiding van je aanvraag voor tolkuren denk je best al eens na over de mogelijke situaties waarvoor je kind een tolk nodig heeft . (sporttrainingen, familiebijeenkomsten/-feesten, ...). Vraag eventueel advies aan de klasjuf, logo, leefgroep en andere ouders.


AANVRAAG INDIENEN BIJ DE SOCIALE DIENST
VAN DE ZIEKENKAS OF EEN ANDERE MDT (multidisciplinair team)

Maak een afspraak bij de sociale dienst van je mutualiteit of een andere MDT. Ze maken je aanvraagdossier voor het VAPH volledig in orde.
Wat moet er in het dossier?

  • het audiogram 
  • lijst van de technische hulpmiddelen die je wenst
  • motivering, voor welke situaties heeft je kind een tolk nodig

TOLKUREN TOEGEKEND OF NIET:

Breng zowel de klas als de leefgroep op de hoogte als de tolkuren werden goedgekeurd. Het kan misschien wel eens van pas komen om eens een uurtje te gebruiken om een tolk aan te vragen voor een uitstap e.d.
Ook als je aanvraag werd geweigerd door het VAPH kan je best de klas en de leefgroep hierover inlichten. We kunnen samen bekijken of er iets vergeten werd te melden bij de aanvraag (vb. motivering) en zien of een tweede poging tot aanvraag voor tolkuren zinvol is.