Dove personen hebben in Vlaanderen recht op 80 tolkuren per jaar , om kosteloos te gebruiken tijdens privésituaties. Door een tolk te gebruiken, wordt jouw kind minder afhankelijk van ouders, broers en zussen. Het gebruik van een tolk kan hun zelfstandigheid en gevoel van eigenwaarde vergroten. Je kan tolken  inzetten bij  uiteenlopende situaties zoals sporttrainingen , tekenschool, familiefeesten, doopfeest, doktersbezoek, geïntegreerd onderwijs.... . 

Er zijn verschillende soorten tolken: tolken VGT (Vlaamse Gebarentaal), orale tolken, schrijftolken, dove tolken.

 

WANNEER TOLKUREN AANVRAGEN?

Wacht niet te lang met de aanvraag van tolkuren want de toekenning ervan kan lang, soms maanden, duren.
Door de tolkuren van je kind nu al in orde te maken, kan je kind in de toekomst onmiddellijk een tolk gebruiken als het nodig is. Belangrijk om te weten:

  • De goedkeuring van de tolkuren moet slechts 1 maal gebeuren, NIET elk jaar opnieuw.
  • Eens goedgekeurd, krijgt je kind elk jaar automatisch 80 tolkuren toegekend. 
  • Je bent NIET verplicht de tolkuren (op) te gebruiken

 

Naast L-uren (80 tolkuren privécontext) kunnen doven en slechthorenden ook nog andere tolkuren aanvragen, o.a.

  • tolkuren in het regulier onderwijs of volwassenonderwijs (O-uren)
  • tolkuren als werknemer of werkzoekende (via VDAB)

WAT MOET JE DOEN OM TOLKUREN AAN TE VRAGEN? KIJK OP ONZE WEBPAGINA 'VAPH'.

Meer info over tolkuren als werknemer, werkzoekende, jobstudent, ...


Meer info over tolkuren

Als je goedkeuring toegekend werd om tolkuren te gebruiken kan je beroep doen op een tolk. 
De aanvraag van een live tolk gebeurt via het CAB. Verder is er ook mogelijkheid om online een tolk te gebruiken voor korte opdrachten. Dat kan gebeuren via de dienten 'teletolken' (geschreven chat) en 'afstandstolken' (videochat Vlaamse Gebarentaal)

CAB: Vlaams Communicatie Assistentie Bureau voor Doven

Dit is de bemiddelingsdienst tussen tolken en dove tolkgebruikers. Je kan via het CAB een tolkaanvraag laten verspreiden, overzicht houden over je saldo aan tolkuren, ...


Teletolken:

Teletolk biedt wie doof of slechthorend is een eenvoudig communicatiemiddel om praktische zaken te regelen met horende personen.

Een teletolksessie is een geschreven dialoog via het internet. U tikt uw vraag in, de teletolk leest uw vraag voor aan de persoon waarmee u in contact wil komen. U ziet op uw computerscherm telkens uw vraag en het antwoord van uw contactpersoon.

Afstandstolken:

Dankzij de afstandstolkendienst van het CAB kan je zorgeloos telefoneren. Van een telefoontje naar je collega tot een afspraak maken bij de kapper, het is allemaal mogelijk. Jij ziet de afstandstolk op het beeldscherm van een toestel naar keuze en de afstandstolk belt naar de persoon die jij wenst te bereiken. De tolk zal alles wat er tijdens het telefoongesprek gezegd wordt van Vlaamse Gebarentaal naar Nederlands tolken en omgekeerd. 

Via de afstandstolkendienst kan je niet enkel telefoneren, maar is het bovendien mogelijk om een kort gesprek te voeren. Het is dus mogelijk om de afstandstolk in te zetten als je, je op dezelfde plaats bevindt als de persoon waarmee je een gesprek wil voeren. In onverwachte situaties heb je dus altijd een tolk bij de hand. 

Ook als je zelf niet doof bent, maar contact wenst op te nemen met een dove persoon kan je de afstandstolkendienst bereiken op het nummer 09 352 01 12.